Mladenka Ivona, na radost majke Verice i oca
Vitomira, proÅ”le se subote udala za svoga odabranika Marka. Nakon vjenÄanja
u crkvi Pohoda Blažene Djevice Marije u Vukovini, svatovi su produžili za
Okuje gdje se u restoranu “Za vaÅ”u duÅ”u” oko 150 ljudi zabavilo
do jutarnjih sati.
Ove
subote u Velikoj Gorici, na Betoncu u Cvjetnom naselju u organizaciji GoriÄana
održana je Ŕesta Humanitarka, a prvi puta sudjelovala je ekipa iz Mraclina.
Humanitarka je posve drugaÄiji nogometni turnir jer nakon posljednje utakmice
svi se sudionici – igraÄi, posjetitelji, organizatori – osjeÄaju kao
pobjednici. Naime, turnir nema nagradni fond, veÄ je cijeli ovaj dogaÄaj
humanitarnog karaktera. Svake godine raste broj momÄadi koje žele igrati na
turniru, kao i broj posjetitelja, te ono najvažnije, broj prikupljenih
financijskih sredstava svake godine sve je veÄi. Organizacija je sjajna,
atmosfera prijateljska, dan u godini kada cijela Gorica diŔe zajedno.
NK Mraclin je prijavio svoju ekipu koja je
nastupila u “Å”arenom” sastavu. Željeli smo samo odigrati bez pritiska
i podržati ovaj sjajan projekt.
Na
turniru su sudjelovale 32 momÄadi, a na kraju smo osvojili sjajno 4 .mjesto. U
prvom kolu pobjedil smo JK Pinky rezultatom 4:2. U drugom kolu ostvarili smo
pobjedu protiv domaÄina GoriÄani – CB Scoth rezultatom 3:0. Tijekom cijele
utakmice momÄad GoriÄana je imala sjajnu podrÅ”ku navijaÄa, no ipak smo se na
terenu pokazali kao bolja momÄad. Äetvrtfinale je obilježio golem pljusak
tijekom cijele utakmice koja je igrana sa ekipom CB Passage – VG Danas.
Nakon
1:1 u regularnom dijelu, nakon sedmeraca odnosimo pobjedu i plasman u
polufinale gdje nas je Äekala vjerojatno najkvalitetnija momÄad turnira,
Keroterm, koji su ga kasnije i osvojili. Bila je to teŔka utakmica u kojoj je
Keraterm imao viŔe Ŕansi i držao ritam igre, te na kraju slavio 2:1. Ovu
utakmica je obilježila predivna gesta navijaÄa koji su poÄetkom drugog dijela
prekinuli utakmicu, zauzeli cijeli betonac, te zapalili desetke baklji i dimnih
bombi Äime su stvorili nezaboravnu atmosferu. TreÄe mjesto je odluÄeno udarcima
sa 7 metara, izgubili smo od ekipe VG Sport caffe 3:2.
JoÅ”
jednom velike Äestitke organizatorima, Loreni puno sreÄe u daljnjem lijeÄenju i
vidimo se sljedeÄe godine.
Dok
sam slagala obiteljske slike pronaÅ”la sam i slike vjenÄanja, onih novijih, ali
i onih starijih. MeÄu njima i sliku vjenÄanja svojih teta (maminih sestriÄni) Vere
i Zore KatunÄove. Fotografija je vrlo zanimljiva jer su se vjenÄale na isti
dan, a na njoj mladoženje drže sablje (koje su simbol plemenitaŔa).
Potaknuta
razmiÅ”ljanjima o svadbenim obiÄajima upitala sam svoju najstariju unuku:
– āZlato bakino, hoÄemo li uskoro plesati i na tvojoj svadbi? PripremaÅ” li se ti za odlazak u proÅ”nju?ā
– āÄekaj baka, da se nisi ti malo zabunila? Valjda Äe deÄko mene zaprositi!ā Āā odgovori mi unuka i mudro izbjegne odgovor na moje pitanje.
Ali
nisam se ja zabunila! Nekad je bio obiÄaj u Mraclinu (a mislim i u svim plemenitaÅ”kim
obiteljima u Turopolju) da roditelji i najbliža rodbina djevojke idu u proŔnju
k mladiÄu.
Taj
je obiÄaj u svojem struÄnom Älanku āProÅ”nja u Mraclinuā lijepo opisala Marija
CvetniÄ Kopljar iz Mraclina. U Älanku slijedi tradicijsku formu i opisuje
inverziju uobiÄajenih uloga u Äinu proÅ”nje. Zato je zapisala: āProÅ”nja se odvijala po ustaljenom redoslijedu.
Nakon pozdrava domaÄina i koje kupice vina, roditelji djevojke bi rekli: āVi
znate zake smo mi doŔli, kak smo se i dogovorili, doŔli smo prositi vaŔega
deÄka za naÅ”u deklicu.ā Pri tom, snuboki zahtijevaju od momkovih roditelja dio
blaga, zemlje i sl. , a za uzvrat nude isto i daju im pripremljeni novac,
ākaparuā, koji su sa sobom donijeli. Ako se uspiju dogovoriti, Å”to i koliko Äe koja obitelj dati, zovu momka
i predoÄuju mu situaciju. On formalno na to pristaje, nakon Äega slijedi
veselje, prilikom kojega se puca iz puŔke, Ŕto je znak mjeŔtanima da je
dokonÄek ā proÅ”nja uspjela. ā
GospoÄa
Marija opisuje i neke stvarne dogaÄaje i primjere koje su joj ispriÄali sami
Mraclinci, a na kraju tog struÄnog rada kaže: āVjerujem da Äe ovaj moj rad potaknuti daljnji interes za prouÄavanjem
predsvadbenih obiÄaja, poglavito proÅ”nje u Mraclinu. ā
Ovaj
je obiÄaj zaista zanimljiv jer je rijedak i u svijetu pa je u meni zaista i
potaknuo āinteres za prouÄavanjemā ā
ZAÅ TO je do njega doÅ”lo i kako to da se održao stoljeÄima?
Istraživanjem
literature naiÅ”la sam na Älanak mr. Zdravka LuÄiÄa iz KuÄa koji je pisao o
āVojni Turopoljacaā i lijepo prikazao sudjelovanje Turopoljaca u ratovima
Carevine, tj. Austro-Ugarske Monarhije, u Äijem je sastavu stoljeÄima bila i
Hrvatska.
On
navodi da je hrvatsko plemstvo bilo osloboÄeno daÄa, carina, poreza i sl., ali
je dužno: āā¦viÅ”e plemstvo: opremiti
vojnike, konje i banderijeā¦, a niže plemstvo (u koje su spadali Mraclinci):
dužno je sudjelovati u vojni. ā
Äak
je bilo navedeno koliko je momaka koje plemiÄko selo Turopolja dužno poslati u pojedinu vojnu āā¦da se pod banskom zastavom sabere banska
vojska u Turopolju. ā
Turopoljski banderij bio je sveÄano opremljen konjima, odorama sa mentenom (kaput koji i danas banderiji nose prebaÄenog preko jednog ramena), sabljama, a pod gutom su, prema narodnom obiÄaju djevojke Ävorom vezale crvenu maramu ā podgutnicu.
NajÄeÅ”Äe
su ju vezale izabraniku svoga srca kao znak ljubavi i sjeÄanja na njih i na
dom.
Tako
opremljeni Turopoljci su, osim u vojnama, sudjelovali i na drugim dogaÄanjima
diljem Europe pa su tako joŔ u 17. st. uŔli u službu francuskog kralja Luja
XIV. Kada ih je kralj vidio upitao je dvorjane: āTko su ovi stasiti momci sa
crvenim maramama?ā
āTo
su CROATE! ā ā odgovorili su mu, a on je naredio da i njemu naprave maramu na
hrvatski naÄin (a la Croate). Po uzoru na kralja i svi ostali su poÄeli nositi
marame āa la Croateā ā kravate. Zato se smatra da je kravata modni detalj muÅ”ke
mode koji se proŔirio cijelim svijetom nazvan po Hrvatima.
Upravo
Äinjenica da su naÅ”i banderiji stoljeÄima odlazili, Å”to u ratove, Å”to u druge
službe Monarhije, navela me na razmiŔljanje da su ti odlasci doveli do manjka
momaka u selu pa su djevojke bile u prednosti da biraju, a ne da budu birane.
Osim toga, izabranik je najÄeÅ”Äe morao biti baÅ” iz Mraclina. Jako malo
djevojaka udavalo se u druga sela, a i tada je momak morao biti plementaÅ”.
Znalo se dogoditi, iako rijetko, da su se zagledali djevojka ili momak s urbarima, tj.neplementaŔima (momkom ili djevojkom iz neplemenitih obitelji ili
sela). Tada su se predsvadbeni i svadbeni obiÄaji odvijali prema plementaÅ”kim
pravilima.
Predsvadbene
i svadbene obiÄaje jako lijepo je opisao Josip KovaÄeviÄ iz BuÅ”evca u svojoj
knjizi āŽenidba turopoljskog plemenitaÅ”a Vida LackoviÄaā. Prema toj su knjizi
KUD-ovi iz Mraclina i BuÅ”evca viÅ”e puta izvodili prikaze svadbenih obiÄaja.
Taj
se opis odnosi na 19. i poÄetak 20. st. To nam daje za pravo da mislimo da je
tako bilo dok su ljudi živjeli u zadrugama, kad je gospodar zadruge bio taj koji je o svemu odluÄivao i Äija se rijeÄ
morala poŔtivati.
MeÄutim,
uvijek je najteže u prijelaznim periodima od starih tradicija na nove. Äak ako
se i propisima uredi novo stanje, u glavama ljudi joÅ” uvijek žive stari obiÄaji
koji se moraju poŔtovati, a sve mimo toga je sramota.
Naime,
1948. god. dekretom je ukinuto plemstvo, doneseni su novi zakoni i propisi po
kojima su svi ljudi ravnopravni, ali trebalo je proÄi joÅ” dosta vremena da to
novo stanje zaživi u svakodnevnom životu.
ZahvaljujuÄi
asanaciji u Mraclinu, blizini željezniÄke pruge i besplatnom Å”kolovanju mnogi
mladi iz Mraclina krenuli su u Zagreb na Ŕkolovanje vrlo rano (u odnosu na
druga sela). Njihovi roditelji joÅ” uvijek su se Ävrsto držali obiÄaja s kojima
su živjeli cijeli život, a da nisu ni bili svjesni da time zagorÄavaju život
svojoj djeci.
Živo
se sjeÄam jednog sluÄaja iz naÅ”e obitelji (oko 1950.god.), dvoje mladih
studenata koji su svaki dan zajedno putovali vlakom u Zagreb i na povratku
kuÄi. Tako su se zagledali. Roditelji
djevojke su to doznali pa su, po dobrim starim obiÄajima o proÅ”nji, otac
djevojke i bliski roÄak doÅ”li u proÅ”nju momkovoj obitelji. Momkov otac tražio
je baÅ” odreÄenu zemlju zvanu Sudica.
Otac djevojke nije bio voljan dati baÅ” tu zemlju, veÄ neku drugu, o kojoj otac momka nije htio ni Äuti. DokonÄek (proÅ”nja) nije uspio i otac
djevojke je ādovlekel doma loparekā.
Taj se izraz upotrebljavao za odbijenu proŔnju jer su odbijeni prosci, umjesto
momkove ruke, dobili loparek (drvenu
lopatu kojom se vadi kruh iz kruÅ”ne peÄi).
Za
roditelje je to bila sramota, a cijeli je dogaÄaj beskrajno razljutio mlade. Oboje
su otiŔli iz Mraclina, uzeli životne partnere koji nisu posjedovali ni pedalj
zemlje. Time su htjeli roditeljima pokazati da njima zemlja nije potrebna kao i
da oni neÄe odluÄivati o njihovoj sudbini.
SliÄan
stav mladi imaju i danas pa slobodno sami odluÄuju o svojim sudbinama, uz malu
pomoÄ druÅ”tvenih mreža i aplikacija, bez obzira na to tko Äe koga zaprositi!
Po
jakom sjevernom vjetru najvjerniji navijaÄi Mraclina gledali su jednosmjernu
utakmicu u kojoj su raspoloženi domaÄi igraÄi konstantno prijetili gostujuÄim
vratima – postigli deset golova, promaÅ”ili penal te niz zrelih prilika.
MRACLIN:
CuloviÄ (od 65. DražiÄ), PetraviÄ (od 46. A. DolibaÅ”iÄ), Äevid, Vrdoljak (od
50. GuduraÅ”), ÄuraÅ”in, OniÄ, ÄiÄak, StarÄeviÄ, J. CvetniÄ, JuriÄ, I. Kos.
TRENER: Marko Pancirov.
U
naÅ”oj župi danas je bila prva sveta priÄest. Novi naraÅ”taj prvopriÄesnika kroz
ovaj se sakrament joÅ” viÅ”e približio svome Dobrome pastiru, a time i ÄvrÅ”Äe
urastao u župnu zajednicu. LjubaznoÅ”Äu kapelana Marka Äolaka prenosimo osnovne
naglaske njegove danaÅ”nje propovijedi upuÄene prvopriÄesnicima, ali i svima
nama.
“-
Ja sam pastir dobri – kaže Isus – Ja poznajem svoje i mene poznaju moje.
Tko je u posljednje vrijeme vidio pastira s njegovim stadom? Ljude koji vode svoje životinje danas rijetko vidimo. Danas se životinje gotovo sve drže na velikim farmama. I tako su farme zamijenile nekadaÅ”nje pastire. TisuÄe životinja zatvorene u uske kaveze vode se kao brojevi. Mnogi vlasnici se ne zanimaju za pojedinaÄne životinje jer ovce trebaju donijeti ono bitno, a to je novac. Životinje, a nažalost i ljudi, danas se prosuÄuju samo prema svojoj korisnosti, koliko imaju debeli novÄanik. Sve viÅ”e se gleda na sebe, kako bi meni bilo dobro a zaboravljamo na dobro drugoga. I to se onda prenosi na naÅ” zajedniÄki život. A kada postane tako, Äim nam postane teÅ”ko, dolazi vuk, skloni smo pobjeÄi, sve napustiti samo da spasimo sebe. Kod Isusa je skroz druga priÄa. Pastir je nekada cijeli dan bio kod svojega stada. On pomaže pri hranjenju, brine se za janje i bolesne životinje. S ljubavlju ih vodi na najsoÄnije paÅ”njake. Isus je dobri pastir.
Ako
smo veÄ odavno sve napustili, sve odbacili, ako je i naÅ”a crkva prazna, Bog je
joÅ” uvijek tu. On ne Äeka samo ovdje na nas. On ide za nama. Zamislite: neka
ovca zaluta, padne u kanal i zapne u trnju. Isus ne Äeka ni sekunde, ide je
odmah tražiti. Zatim Dobri pastir zaÄuje tiho i tužno blejanje, i unatoÄ
velikoj vruÄini i dalje ju traži. Å ikara u kojoj je ovca je trnovita i gotovo
neprohodna, ali Isus ljubi svoju ovcu iznad svega.
Ne
boji se, prolazi kroz Ŕikaru, uzima ovcu na ramena, pere je i povija joj rane.
Pa i kad vukovi napadaju, Dobri pastir ne bježi, Isus ostaje kod svojih ovaca.
(…)
Isus ljubi svakoga od nas toliko da to ne možemo ni zamisliti. To saznanje nam uvijek iznova daje snagu da ne pobjegnemo ako postane teÅ”ko. Njegova vjernost pomaže nam da i mi svladamo svoje zadaÄe. ā Ja sam pastir dobri i poznajem svoje i mene poznaju moje.ā Trebamo dobre pastire: zdrave obitelji, sveÄeniÄka i redovniÄka zvanja. Biti pastir viÅ”e je od obiÄna posla. Ljubav daje sve i samo ti pastiri su plodni u kraljevstvu Božjem.
PrvopriÄesnici,
ova djeca, trebaju ljude koji Äe im s ljubavlju pokazati put. Vi kao župna
zajednica možete postati pastiri ponajviŔe da za ovu djecu molite. VaŔa molitva
Äe doprinijeti da djeca ne napuste sve odmah nakon velikoga slavlja i da ne
odlutaju u opasnosti. VaÅ”a je molitva pomoÄ Isusovoj pastirskoj službi.
Draga
djeÄice, danas nosite bijelu odjeÄu. Bijela su i vaÅ”a srca, jer ste ih oÄistili
juÄer u svetoj ispovijedi. Danas prije nego primite Tijelo Isusovo, ja Äu reÄi
rijeÄi: Evo Jaganjca Božjega, koji oduzima grijehe svijeta. Janje je mala ovca.
Å to znaÄi biti ovca u Isusovom stadu?
Bijela
vuna je za ljude dragocjena. Ona grije naŔe tijelo. Nije li lijepo za hladne
noÄi navuÄi vuneni pokrivaÄ te se osjeÄati ugodno pod toplim i mekanim
pokrivaÄem. Takav je i Isus prema nama. Jaganjac Božji daruje nam toplinu svoga
srca i svoju dobrotu. S puno ljubavi brine se za one koji traže zaŔtitu i
sigurnost. Vi kao prvopriÄesnici u svojoj bijeloj odjeÄi poput vune trebate
Äiniti isto Å”to i vazmeni Jaganjac. āÅ aljem vas kao janjce meÄu vukoveā, kaže
Isus jednom prilikom svojim uÄenicima. Ne moramo se toga bojati. Ljubavlju
Kristovom mi Äemo kao Gospodinove ovce pobijediti mržnju.
(…)
DogaÄa
se ponekad da se kao ovce u stadu Božjemu neÄega moramo odreÄi. Nekomu je teÅ”ko
rano ujutro ustati da bi na vrijeme stigao na svetu misu. Ali iz ljubavi prema
Bogu ipak to Äinimo. Nekima je možda teÅ”ko dijeliti s drugima, ali jer želimo
pripadati Isusu, ipak nam to uspijeva. Isus nam u priÄesti daruje svoje Tijelo
i svoju Krv, on je Jaganjac Božji koji oduzima grijehe svijeta.
Kada
danas budete primali svetu priÄest, mislite prije svega na to kako je Isus
dobar prema nama, kada nam se tako daje. Snaga te svete hrane daruje nam radost
i ispunjenje u ovom svijetu i vjeÄni život zauvijek kod Boga.
Krajem proÅ”le, 2018. godine, sjedimo u omiljenom baru na kavi i kujemo planove za 2019. Imamo puno klinaca u klubu, treba ih zadržati, motivirati da se bave sportom Äim duže – nogometom. RazmiÅ”ljamo: uz naporne treninge i utakmice, djecu bi bilo dobro poÄastiti i nekim izletom na proljeÄe. Ideja po idejaā¦ i sjetimo se najboljeg moguÄeg izleta ā razgledavanje stadiona Maksimir! Dalje priÄamo – veÄ kad smo tam, možda bi se dalo organizirati i kakvu prijateljsku utakmicu. Pitamo Davora za stolom kraj nas, inaÄe vrlog poznavatelja nogometnih prilika u Mraclinu, jel’ ikad koja selekcija NK Mraclina igrala protiv Dinama, na Maksimiru? Veli Davor: āIgrali mi ā JoÅ”kecovi pioniriā¦ Davno, davno bilo je, negdje krajem sedamdesetihā¦bili smo s Dinamom u ligiā. Dobacimo, predugo je preÅ”lo od toga, treba ponoviti! Pet mjeseci kasnije doÅ”ao je i taj dan – 2. svibnja 2019., u 15 h – djeca i roditelji selekcija prstiÄa i poÄetnika NK Mraclin – uputili se na dugo oÄekivani izlet – na stadion Maksimir!
Razgledavanje
stadiona Maksimir
Po dolasku na stadion Maksimir, prvo smo imali organizirano razgledavanje stadiona. Razgledavanje je jednako oduÅ”evilo djecu i roditelje, a u sklopu razgledavanja vidjeli smo impresivnu trofejnu sobu, hotel u kojem prije utakmica boravi prva momÄad Dinama ili hrvatska nogometna reprezentacija, kapelicu, svlaÄionice, tunel i na kraju – osjetili smo prekrasni maksimirski travnjak!
Informativno, cijena pojedinaÄne ulaznice za razgledavanje iznosi 20 kn, dok je cijena za grupno razgledavanje 10 kn po posjetitelju, naravno uz struÄno vodstvo. Sat i pol vrhunske zabave za 10 kn!
Rezultat nije bio u prvom planu
Nakon razgledavanja stadiona, naÅ”a djeca odmjerila su snage sa vrÅ”njacima iz Dinama. U nastavku donosimo nekoliko fotografija sa utakmica, a viÅ”e fotografija pogledajte u galeriji na Facebook profilu NK Mraclin – ovdje.
pozivamo
vas na predstavu “ViÅ”e sreÄe drugi put”, zelinskog amaterskog
kazaliÅ”ta ZAMKA, koja Äe se održati u petak 10. svibnja 2019. godine u 20 sati
u naŔem DruŔtvenom domu. Cijena ulaznice je 30,00 kuna.
Kao
Å”to smo veÄ najavili, predstava je humanitarnog karaktera, te Äe prihod od
ulaznica biti doniran obiteljima MiliÄeviÄ – KovaÄiÄ, kao pripomoÄ u saniranju
kroviÅ”ta kuÄe koje je u prosincu proÅ”le godine zahvatio požar. Obitelj
MiliÄeviÄ rado bi se vratila kuÄi u Mraclin, pa vas stoga pozivamo da im
pomognemo u toj namjeri. Svi koji žele pomoÄi dobrovoljnim prilogom, a ne mogu
prisustvovati predstavi, neka se slobodno obrate predsjedniku VijeÄa mjesnog
odbora Tihomiru Hubaku, te Jasni ÄunoviÄ i Vesni Tafra.
“AnÄele”
i VijeÄe mjesnog odbora vam se unaprijed zahvaljuju.