Tekst: Marijan Galeković i uredništvo portala
Danas su se na zagrebačkom Krematoriju obitelj, kolege i prijatelji oprostili od Željka Kovačića, arhitekta i dizajnera, porijeklom – ali i djelom – čvrsto vezanog uz Mraclin i Turopolje. Rođen 1951. godine u Sisku, diplomirao 1976. godine na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, a osim projektiranjem i uređenjem obiteljskih kuća i poslovnih prostora bavio se postavljanjem i uređenjem muzejskih prostora. Taj dio njegovog kreativnog života priskrbio mu je poseban renome u struci, osobito nakon rada na Muzeju neandertalca u Krapini, pa je arhitekt Alan Kostrenčić jednom prilikom napisao “Željko Kovačić poznat je po svojim ‘muzejskim zahvatima’, gotovo da bi se moglo reći da je svojim radovima postavio mjerilo po kojem se određuje uspješnost arhitektonske interpretacije i organizacije nekoga muzejskog postava.” Bio je radoholičar te je iza sebe ostavio brojne projektantske i dizajnerske radove.
Značajnije realizacije iz područja muzejske arhitekture: Muzej Samobor, stalni postav prapovijesti i antike; Stalni postavi: Muzej grada Zagreba; Muzej ninskih starina; Zavičajni muzej Ozalj; Nalaz s Vele svitnje, Vis; Železna nit, Kranj, Slovenija; Memorija Bele i Miroslava Krleža; Galerija Vidović, Split; Mjesto sjećanja- bolnica Vukovar 1991.; Tiflološki muzej; Muzej krapinskih neandertalaca, arhitektura i postav, Prelepa Gorenjska, Kranj; Crkvena zbirka Stomorica, Novalja; Demonstracioni kabinet Nikole Tesle, Tehnički muzej; Stalna izložba crkvene umjetnosti samostana Sv. Margarite, Pag;
Postavi izložbi: Krapinski pračovjek; Vučedol; Gundulićev san; La nave va, Firenze, Italija; Temporibus domno Branimero, Split, Zagreb, Senj; Ja Dmitar koji se zovem i Zvonimir, Spit, Zagreb, Senj; Brusina naš suvremenik, Zagreb, Zadar, Rijeka; Antičko staklo Argyruntuma, Zagreb; Zašto su leptiri šareni; Zašto roda ima duge noge; S:O:S: za jelu; Idoli, Zagreb, Karlovac; Komunalni otpad grada Zagreba; 26. Zagrebački salon; Hrvatska – osporavani identitet, Beč, Zagreb, Pforzheim- Njemačka; Terrassa- Španjolska; Oči istine; Desetljeće uspjeha MGC-a; Zlatna bula; Čudesni svijet Franje Košćeca; Bitka kod Siska; Die neanderthaler und anfange Europas; Eisenstadt, Austrija; Hrvatsko domobranstvo; Zagreb prije Zagreba; Golubica se vraća kući, Vukovar; Neandertalci iznova, Slike mira; Vučedolski Orion; Stoljeće promjena; Sjećanje na Domovinski rat; Secesija u Hrvatskoj, Zagreb, Prag; Potok u srcu Zagreba; Falusom protiv uroka; Vučedolski hromi bog: Sjećanje na Oluju Simbol boga i kralja; Skriveno blago MUO-a; Zlata doba Karnija; Transparentna ljepota, Ikona hrvatske moderne;
Svojim projektima sudjeluje i u obnovi spomenika kulture: Moderna galerija, Zagreb; Oranžerija dvorca Eltz, Vukovar; Branič kula u starom gradu Ozalj; Galerija Vidović, Split; Umjetnički paviljon, Zagreb; kiosk Tehničkog muzeja;
Posvetio se i sakralnim prostorima: Dovršenje uređenja interijera crkve sv. Blaža, Zavjetno mjesto sv. Antuna, crkva sv Ante, Sveti Duh, Zagreb; rekonstrukcija tornja na kapeli svetog Vida, Mraclin;
Projekti: Memorijalni centar domovinskog rata, Vukovar; Croatialand; Arheološki park i muzej Monkodonja; Prezentacija arheoloških nalaza kraj crkve u Remetama; Galerija Slavo Striegl, Sisak;
Radovi se nalaze u zbirkama: Victoria and Aber Museum, London, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb; Hrvatski povijesni muzej, Zagreb; Hrvatski povijesni muzej, Zagreb; Muzej grada Zagreba; Muzej grada Vukovara; M. Pistoletto- Love Difference.
Željko Kovačić je izradio projekte za dvije kuće (Kovačić i Žordić) u Mraclinu. A mi ga se sjećamo i kao čuvara graditeljske baštine, koja je u mnogo čemu inspirirala njegov rad. O tome nam je prije šest godina govorio na Vidovim danima, kad je prikazan “Vugel”, njegov film o posljednjim graditeljima čardaka, snimljen 1975. godine.
Koliko je Kovačić bio cijenjen govori nam i članak u Jutarnjem listu, u kojem navode da je ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek uputila izraze sućuti te Željka Kovačića spominje kao jednog od najboljih hrvatskih arhitekata, projektanata muzeja i izložbenih prostora. Kovačić je u hrvatsku muzeološku praksu uveo inovativne i kreativne forme prezentacije, a svaki izložak tretirao je kao “roman bez kraja, okvir bez granica, otvoren za asocijacije i nadogradnje” – istaknula je ministrica.
Naša iskrena sućut supruzi Snježani i kćerki Lani te ostaloj njegovoj rodbini.
Počivao u miru Božjem.