Dostavljam u pisanom obliku primjedbe i prijedloge na na Prijedlog Plana gospodarenja otpadom Grada Velike Gorice za razdoblje 2018.–2023. godine.
- Primjedba: poglavlje 1. – općenito, u stavci 1.1 – popis kratica
– nema u popisu kratice RC, a kasnije se u elaboratu koristi naziv „reciklažni centar“, na moj pisani upit da li je reciklažni centar „mali CGO“ ili „veeeeliko reciklažno dvorište“, nadležno Ministarstvo mi je odgovorilo da navedeni pojam ne postoji u važećoj zakonskoj regulativi.
- Primjedba: poglavlje 1. – općenito, u stavci 1.2 definicije
– u definicijama nema pojma „reciklažni centar“, a koji se kasnije u elaboratu koristi. - Primjedba: poglavlje 1. – općenito, u stavci 1.3 korištene podloge
– navodi se Plan gospodarenja otpadom Grada Velike Gorice ( SG GVG 5/14) – to je pravno nepostojeći dokument, odlukom nadležnog Ministarstva obustavljen od primjene sa datumom 19. kolovoza 2015.godine – u zagradi prepiska sa nadležnim ministarstvom (Vezano uz gornji zahtjev za nadzor zakonitosti rada Gradskog vijeća Grada Velika Gorica u vezi s donošenjem Plana gospodarenja otpadom obavještavamo Vas da je Odlukom o obustavi od primjene općeg akta Plana gospodarenja otpadom Grada Velika Gorica, klasa:041-01/15-01/06, urbroj:517-04-15-7 od 19. kolovoza 2015.g. ovog Ministarstva, obustavljen od primjene predmetni opći akt, a zahtjevom klasa: 041-01/15-01/06, urbroj:517-04-15-8 od 19. kolovoza 2015.g. zatražena je ocjena zakonitosti Plana gospodarenja otpadom Grada Velika Gorica, pri Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske.) Sukladno gore navedenom Visoki upravni sud Republike Hrvatske je 22.ožujka 2016. godine presudom ukinuo Plan gospodarenja otpadom Grada Velike Gorice ( SG GVG 5/14) – presuda pod poslovnim brojem Usoz-135/15-5 nalazi se u privitku ovih primjedbi, a kao primjer presude nalazi se na stranicama Visokog upravnog suda. Prema tome smatram da pravomoćnom sudskom presudom ukinuti akt jednostavno ne postoji i na njega se izrađivač Plana ne može pozivati, ako administracija Grada Velike Gorice poštuje pravila ponašanja u pravnoj državi.
Isto tako sva izvješća o provedbi nepostojećeg Plana ne mogu se nalaziti u elaboratu.
- Primjedba: poglavlje 1.- općenito, u stavci 1.6 osnovna načela gospodarenja otpadom
– elaborat ne poštuje drugo načelo gospodarenja, a to je načelo blizine. Prema podatcima koji se mogu iščitati iz samog elaborata najveće količine korisnog i otpada za recikliranje stvaraju se u naselju Velika Gorica i prvom prstenu naselja oko naselja Velika Gorica. Za čitavo to područje postoji 1 reciklažno dvorište skromnih dimenzija na južnom dijelu naselja Velika Gorica, dok sjever i zapad nisu uopće pokriveni, a to reciklažno dvorište pokriva potrebe cca 40.000 stanovnika. U planu se navodi doduše izgradnja još dva reciklažna dvorišta u tom sjevernom i zapadnom dijelu grada, ali u razdoblju 2012. godina????? Ogromno i nekorisno veliko reciklažno dvorište nalazi se praktično na najjužnijoj točci grada Velike Gorice u naselju Mraclin, koje ima cca 1.000 stanovnika – potpuno neracionalno raspolaganje javnim novcem.
- Primjedba: poglavlje 3. – Analiza i ocjena postojećeg stanja gospodarenja otpadom u Gradu Velikoj Gorici, u stavci 3.1.4 odvojeno sakupljanje sastavnica komunalnog otpada – popis zelenih otoka je neažuran.
- Primjedba: poglavlje 3. – Analiza i ocjena postojećeg stanja gospodarenja otpadom u Gradu Velikoj Gorici, u stavci 3.3.8 otpad koji sadrži azbest – zbrinjavanje otpada koji sadrži azbest je riješeno putem ovlaštenih oporabitelja i grad Velika Gorica u tom smislu ne bi trebao imati nikakvih obveza. Citiram Zakon o održivom gospodarenju otpadom (NN 94713 i 73/17):
„Građevni otpad koji sadrži azbest
Članak 59.
(1) Zbrinjavanje građevnog otpada koji sadrži azbest koji je nastao na teritoriju Republike Hrvatske od posebnog je interesa za Republiku Hrvatsku.
(2) Zbrinjavanje otpada koji sadrži azbest koji je nastao tijekom izvođenja radova gradnje, rekonstrukcije, održavanja ili uklanjanja građevine ili dijela građevine obavlja se na posebno izgrađenim plohama odlagališta i neusklađenih odlagališta – kazetama za zbrinjavanje azbesta.
(3) Jedinica područne (regionalne) samouprave dužna je u dokumentima prostornog uređenja odrediti lokaciju kazete za zbrinjavanje azbesta.
(4) Fond na zahtjev jedinice područne (regionalne) samouprave financira gradnju kazeta za zbrinjavanje otpada iz stavka 2. ovoga članka.
(5) Troškove prijevoza i zbrinjavanja građevnog otpada koji sadrži azbest koji je nastao tijekom izvođenja radova gradnje, rekonstrukcije, održavanja ili uklanjanja građevine ili dijela građevine u vlasništvu fizičke osobe osiguravaju zajednički jedinica lokalne samouprave na čijem području je takav otpad nastao i Fond iz sredstava prikupljenih prema članku 58. ovoga Zakona i drugih sredstava Fonda.“
Iz gore navedenih članaka Zakona proizlazi nedvojbeno da je obveza jedinice područne i regionalne samouprave da riješi problem odlaganja otpada koji sadrži azbest, a Grad Velika Gorica to nije. Prema tome obveza je Zagrebačke županije i Grada Zagreba da na zajedničkom CGO koji će se nalaziti u Resniku osigura sve potrebne plohe za prihvat svih vrsta otpada i ne vidim razlog da se Velika Gorica gura u izgradnju nečega što apsolutno nije potrebno.
- Primjedba: Poglavlje 7 – Plan izgradnje građevina za gospodarenje otpadom
– ovo poglavlje osim u dijelu izgradnje reciklažnih dvorišta na području naselja Velika Gorica, gdje se i stvara najviše otpada svih vrsta potpuno izbaciti. Protivim se bilo kakvim proširenjima koja se planirana na čestici k.č.br. 1317/100, jer predstavljaju nepotrebna ulaganja, obzirom da sve te vrste otpada za koje se predlaže obrada i trajno skladištenje dužan je po važećim zakonima osigurati zajednički CGO, za koji sada znamo da će se raditi na području županije Grad Zagreb. Zagreb gradi veliku kompostanu u Brezovici, odlagalište građevinskog otpada u Podsusedu itd. Ne vidim niti jedan opravdan razlog da mi u Velikoj Gorici dupliramo kapacitete onoga što je dužan osigurati CGO.
Npr. Izgradnja reciklažnog dvorišta za građevinski otpad opravdava se potrebama prekrivanja kazeta na odlagalištu komunalnog otpada?????? Odlagalište komunalnog otpada je ograničenog vijeka trajanja, gdje ćemo nakon toga iskorištavati građevinski otpad??? Zar nije pametnije da za takav otpad postoji jedno veliko sabiralište, gdje svatko ko je potrebit zna da može doći i kupiti takav otpad za svoje potrebe??? Dakako da su na takvom pogonu potrebne razne drobilice, utovarne rampe i slično. Čemu raditi taj trošak, kad u blizini to radi Grad Zagreb. Svaki stvaraoc takvog otpada dužan ga je otpremiti na takvo odlagalište o svom trošku, tako da Grad Velika Gorica ne mora nikome ništa plaćati.
Općenito, možda sam ja krivo shvatio intenciju svih zakonskih i podzakonskih dokumenata vezanih uz gospodarenje otpadom. Ja sam shvatio da je cilj svega smanjiti broj lokacija na kojima se skuplja i oporabljuje otpad, kao bi se što lakše vršila kontrola postupanja s otpadom, a isto tako racionaliziralo troškove opremanja takvih lokacija. Prijedlog PGO Grada Velike Gorice uporno se bavi proširenjem kapaciteta trajnog odlaganja, a nije navedeno po naseljima kakve će kontejnere dobiti domaćinstva za odvojeno sakupljanje.
Isto tako u Mraclinu se planira pretovarna stanica???? Pa zar nije logično da se takva stanica locira na području gdje se skuplja najviše otpada??? Ovako će brojni kamioni dovoziti otpad u praktično najjužniji dio grada Velike Gorice, a onda kroz cijeli grad opet u povratku do CGO u Zagrebu??? Zdravorazumski neodrživa konstrukcija, kakvu ne bi nitko ni pomišljao provesti da radi to isto sa svojim novcem. Ovako kada se radi novcem nas građana, može se i neracionalno, nerentabilno i financijski neopravdano planirati ovakve projekte.
U Mraclinu, 23. veljače 2018.godine
Građanin Krešo Hubak