Franjo Cvetnić Esperant za vrijeme školovanja u Zagrebu. Stoji iznad Franje pl. Lučića. (Fotoarhiv Stjepana Kosa)

„Čovjek vrijedi onoliko koliko vrijedi ono što je uradio za svoj narod. “

Franjo pl. Lučić

Ako tog čovjeka sudimo po djelima koje je učinio za svoj hrvatski narod, a posebno za svoje Turopolje onda ga svrstavamo u velike i znamenite ljude. O tome je jako lijepo govorio sadašnji župan obnovljene Plemenite opčine turopoljske Juraj pl. Odrčić u povodu 130. obljetnice rođenja Franje pl. Lučića, u sklopu „Lučićevih dana“ organiziranih od strane Pučkog otvorenog učilišta Velika Gorica.

Franjo Lučić rođen je 31. ožujka 1889. u selu Kuče, a preminuo je 16. ožujka 1972. u Zagrebu. Kako je rano izgubio oca, majka Kata pl. Puceković odvela je šestogodišnjeg dječaka svome bratu Josipu pl. Puceković, župniku u Dubrancu. Tu je dječak slušao i učio sviranje orgulja pa je već u svojoj devetoj godini znao uskočiti i svirati na orguljama kada je njegov učitelj Miroslav Slogar bio spriječen.

Orgulje su mu obilježile život – svirao ih je, komponirao za orgulje i podučavao druge. O njegovom daljnjem školovanju, kompozitorskom radu i radu muzičkog teoretičara te životu turopoljskog župana može se pročitati na portalu turopolje.hr, a ja bih se osvrnula samo na ovaj dio njegovog djelovanja koji se odnosi na Mraclin.

Prema staroj turopoljskoj tradiciji nakon provedenih izbora Franjo pl. Lučić potvrđen je za turopoljskog župana na dan sv. Lucije 13. prosinca 1918. To je vrijeme nakon Prvog svjetskog rata kada Hrvatska izlazi iz višestoljetne veza s Ugarskom i Austrijom, vrijeme koje je obilježeno teškim životom za sve stanovnike starog kontinenta pa tako i za Turopoljce.

Iako u duši muzičar za vrijeme svog županovanja muziku je malo zatomio kako bi svojem narodu pomogao da se podigne u ekonomskom, kulturnom i obrazovnom pogledu. U svojstvu župana posjetio je Mraclin kada se nastava u osnovnoj školi održavala u „Opčinskoj hiži“, a pohađali su je đaci iz Mraclina i Okuja. Uvjerio se da to nisu zadovoljavajući uvjeti za školu. Znali su to i Mraclinci, ali je ideja o gradnji nove škole više puta odgađana sve dok nije došao poticaj od samog župana – odobravanjem sredstava od strane Zemaljske vlade, a drugim dijelom od prodaje stabala u Turopoljskom lugu gdje su Mraclinci imali svoj „juš“ (pravo na sječu stabala).

Školska zgrada u Mraclinu dovršena je početkom rujna 1923. godine, a već 18. rujna počela je nastava. Učiteljica je bila Marija Grandovec koja je biranim riječima opisala svečanu posvetu škole 16. rujna 1923. Tom je prilikom zapisala: „Jedna učenica četvrtog godišta prozborila je nekoliko riječi u slavu toga svečanog dana, a najveću zahvalu i zaslugu uputila je dičnom našem županu gospodinu Franji pl. Lučiću i plemenitoj sučiji mraclinskoj.“ Ta 1923. godina značajna je i po tome što je te godine DVD Mraclin dobio svoj prvi barjak, a kuma je bila upravo gospođa Minka pl. Lučić, supruga našeg župana.

Mraclin, 21. svibnja 1923. Posveta nove zastave DVD-a Mraclin
Fotoarhiv Stjepana Kosa

U to vrijeme, osim što su se bavili obrazovnim radom, učitelji su bili i glavni pokretači kulturnog života u Mraclinu. Učiteljica Marija Grandovec osnovala je ženski pjevački zbor nazvan „Vjenčić“ koji je pjevao u crkvi, a prvi javni nastup imao je baš na posveti novog barjaka DVD-a Mraclin. Nakon nekoliko izmjena zborovođa te nakon odlaska dr. Drage Chlaoupeka koji je za vrijeme asanacije u Mraclinu, osim liječničkog posla, vodio i zbor, pojavio se problem zborovođe. Jedino pravo i trajno rješenje bilo bi da zborovođa bude iz Mraclina.

Srećom, član zbora bio je Franjo Cvetnić Esperant, zaljubljenik u glazbu i glazbeno nadaren. Njega je Lacko Galeković, bilježnik, odveo u Zagreb do profesora Franje Lučića koji je tada bio direktor glazbene škole. Upravo je on želio svojim znanjem i mogućnostima pomoći napretku glazbenog života u Turopolju i Mraclinu. Esperant je tečaj za orguljaša pohađao 1934. – 1936., a nakon toga je još sam financirao dvije godine svog školovanja. Koliko je to bila dobra odluka vidimo te osjećamo njezine dalekosežne posljedice još i danas. Franjo Cvetnić Esperant je cijeli svoj život proveo uz pjesmu glazbu, glazbu i sviranje. Bio je dugogodišnji voditelj zbora u KUD-u, kao i onog crkvenog. Poseban trag ostavio je kao voditelj tamburaškog orkestra „Cicibani“ koji su obilježili živote generacija Mraclinaca. Na svim „balima“ i u KUD-u svirali su naši „Cicibani“.

Cicibani
Fotoarhiv Stjepana Kosa

Srećom, taj dar našeg Esperanta naslijedio je  njegov sin Vlado Cvetnić – Milek koji je nastavio djelo svog oca. Godinama je bio voditelj tamburaša, folkloraša i koreograf, a još je i danas voditelj crkvenog zbora i orguljaš u našoj crkvi svetog Vida. Upravo zahvaljujući njima, koji su dobro poznavali Franju pl. Lučića, i ja sam imala čast upoznati tog velikog i plemenitog čovjeka, Hrvata i Turopoljca – plemenitog ne samo po tituli, već i po velikim djelima. Naime, nakon obnove KUD-a Ivan Goran Kovačić Esperant je predložio da idemo čestitati 77. rođendan prof. Franji pl. Lučiću 31. ožujka 1966.

Nastup pod vodstvom Mileka, 14. kolovoza 1966. u Zgradi u sklopu Arenine akcije „Svi za sve“
Fotoarhiv Božice Krznarić

Vlado Cvetnić – Milek, Ana Galeković – Načelnikova i ja išli smo u dom profesora Lučića u Zagrebu u Jurjevskoj ulici. Dobro se sjećam njegovog srdačnog dočeka, sreće i odobravanja što smo u Mraclinu obnovili KUD, živog načina pričanja o svojem županovanju i skladanju. Iako u poodmakloj dobi i oslabljenog vida, duhom je bio svjež, vedar i odličnog pamćenja. Pričao nam je, između ostalog, kako je Turopolje bilo inspiracija pjesniku Dragutinu Domjaniću: „Za vrijeme mojeg županovanja često je k meni dolazil Karlek Domjanić, naš pjesnik. Jednoga Dana posle obeda mi je rekel:

-„Ajde Francek, idemo se malo prošetati.“

Išli smo prema Kurilovcu i u jednoj smo kući videli deklicu koja je tkala. Ja sam ju pital:

-„Marica, kaj tkeš?“

-„Tkem si tkem, bum zamuš išla.“ – tužno mi odgovori.

-„Pa kaj tak tužno govoriš?“

-„Kad moram zeti onoga koga nemam rada.“

Karlek i ja oprostili smo se od nje i otišli. Drugo jutro meni je Karlek dal jednu cedulju. Počnem čitati a ono stihovi:

Tkeš si fletno

Tkeš si fletno, tiho tkeš

Čul sem skoro zamuš peš

Al se niš ne veseliš

Kaj si tužna ne veliš…

Domjanić je to napisal, a ja sam uglazbil.

Kadar iz filma „Breza“

Drugi put kad je Karlek bil pri meni ja sam imal nekakvu inšpekciju u Turopoljskom lugu pa sam mu rekel da ide z menom. S kočijom smo se odvezli u Lug. Kad je inšpekcija otišla došel sam po Karleka u lugarnicu da se idemo malo prošetati po lugu. Išli smo prema mostu koji ide iz Turopoljskog luga na Posavinu preko rijeka Odre. Bilo je ljeto i bilo nam je vruće pa smo si seli pod jedan veliki hrast. Videli smo deklu koja je prelazila most, stala i gledala u vodu.

Još smo malo sedeli u hladovini, a onda smo se vratili u lugarnicu na obed. Posle obeda Karlek je rekel da bi si počinul, otišel je u drugu sobu, a nekon jedno dve vure donesel mi je napisanu pesmicu:

Snešica

„Brvčica čez potok vodi, voda se svet

Snešica po brvi hodi, vodu se gledi.

Naj se gledet sneha mlada, v vodi vere ni… „

Ja isto nis bil len i zel sem si papir, povlekel pet linija i napisal melodiju za Snešicu.“

Ovaj susret pamtim cijeli život jer odlika velikih ljudi je da upravo svojom neposrednošću i jednostavnošću ostave dubok trag u našem sjećanju.

Božica Krznarić

Slike preuzete iz knjige „Zapevala tičica pisana“ autora Stipe Bilića